Viktiga KPIer för Sociala Medier

9 oktober, 2021by admin@digitalwork0
Viktiga KPIer för Sociala Medier

Din kommunikation med potentiella kunder kan ofta vara din webbplats, blogg eller sociala mediekanaler. Det är din chans att visa upp dina tjänster eller produkter. Allt mer har sociala medier blivit den första interaktionen du får med ett företag. Människor översvämmas av information, så det är viktigt att du får ut det mesta av de sekunder ditt företag är synligt på någons flöde. Även om du har varit duktig och utvecklat en strategi och följt den, måste resultatet mätas.

Hur kan du mäta om din sociala mediestrategi är framgångsrik?

Dina sociala medier KPI (nyckelindikatorer) måste handla om att generera ny trafik till din webbplats, öka antalet leads och synliggöra varumärke. Det är dessa som i slutändan påverkar dina resultat och gör alla initiativ värda det arbete du har lagt ner på det.

Du kan mäta  olika nyckeltal på sociala medier, men med ROI (Return of Investment) i åtanke behöver du bara oroa dig för dem som svarar på följande frågor:

  • Når du kvalificerade personer?
  • Interagerar du med kvalificerade människor?
  • Hur många av dina följare på sociala medier frågar om din produkt eller tjänst?
  • Hur många av dem blir egentligen kunder?

Fokusera på ovanstående, för allt annat är egentligen bara ”vanity metrics”. Du kanske känner igen citatet nedan?

Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.

Vilka KPI: er är viktiga för sociala medier?

Det finns fyra huvudområden som dina sociala medier KPI: er bör fokusera på:

  • Engagemang
  • Räckvidd
  • Leads
  • Kunder

Sociala Medier handlar om att vara just ”social” med sina följare. Det handlar även om att ens följare är engagerade. Det är klick, gilla, delningar, kommentarer, omnämnanden och profilbesök.

Räckvidd indikerar hur långt ditt meddelande når, dvs hur många personer ser det. Har du många följare så kommer det nås till flera. Men att mäta räckvidden på sociala medier kan vara vilseledande eftersom det bara visar hur många som potentiellt såg ditt inlägg eller att det visades i flödet. Till skillnad från engagemang, som visar tex hur många som gillar så är räckvidden bara en uppskattning. Viktig mätpunkt kan vara att mäta trafik till exempelvis webbsidan.

 Lead är ett lånord från engelskan för en individ som ännu inte är kund men som skulle kunna bli det. Den viktigaste frågan för att få den bästa avkastningen på dina insatser i sociala medier är hur många av dina engagerade fans skulle kunna vara leads. Har du inga leads så är du antingen på fel plattform eller så är ditt innehåll inte intressant eller engagerande nog för din målgrupp.

Sist men inte minst har vi nyckeltalet Kunder som företagen strävar efter. I de flesta fallen handlar det om ett köp men en konvertering måste inte alltid innehålla en monetär transaktion, det kan exempelvis vara att användaren laddar ner en app eller registrerar ett medlemskap. Även om en försäljningen är slutmålet målet i kundresan så tar det inte alltid slut där. Därefter följer såklart lojalitet, merförsäljning och liknande.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

HÅLL KONTAKTSociala medier
Följ och Gilla oss
HÅLL DIG UPPDATERADNyhetsbrev
Fyll i din e-post

    Copyright by Digital Work For You. All rights reserved.

    Copyright by Digital Work For You. All rights reserved.